Liberec bude v příštích týdnech hrát roli světového střediska zimních sportů. Předpověď počasí, jak se zdá, tentokrát vychází.
S oslavným duchem všech oficiálních akcí, které se při této příležitosti chystají, se ovšem nápadně rozchází fotografická výstava Šimona Pikouse (1970), o čemž svědčí už její název Triumf vůle nad zdravým rozumem. Ironie Pikousových snímků je tak mnohosečná a ve své sžíravosti i typicky česká, že si s ní zahraniční návštěvníci mistrovství asi poradí jen těžko. Zato Češi, kteří loni šokovaně sledovali dovážení sněhu na rozbahněný vesecký trávník a totéž očekávali i letos, budou nepochybně víc “v obraze”.
Sám Pikous – mimo jiné jeden ze zakládajících členů “sdružení lidí, kteří nechtějí dělat tuctové fotografie” 7,65 – v průvodním textu k výstavě píše:
Nechci se vézt na ekologické ani politické vlně, ale na povrch vyplula neskutečná divadelní taškařice plná paradoxů. V době, kdy se oháníme ochranou přírody, jsme ochotni náklaďáky vozit sníh z horských rezervací na závodiště a proti ekonomické krizi stavíme sněžná děla. Vítězí vůle udělat NĚCO. Něco, co za vznešenou myšlenku skrývá náš alibismus a pokrytectví. Stejně jako berlínská olympiáda pompézně oslavovala skrytý hnus blížící se války. Snad proto jsem na konec výstavy zařadil fantaskní krajinu, kde pracují sněžná děla jako podivuhodní roboti kdesi v daleké budoucnosti na cizí planetě.
Vzhledem k tomu, že výstava svým názvem odkazuje k proslaveným filmům Leni Riefenstahlové, získává zvláštní význam i místo, kde Pikous svoji výstavu nainstaloval: liberecká synagoga v Rumjancevově ulici. Návštěvníkům otevřeno od 12. února do 5. března 2009.
Související stránky: Šimon Pikous – Leni Riefenstahlová – Synagoga Liberec.